Holisztikus fitnesz

A kajálás NEM meditáció!

Mióta több posztot is írtam a blogba az evés zavarokról, illetve leírtam őszintén, hogy nemcsak elméletből, hanem tapasztalatból is ismerem a problémát, nagyon sok levelet kapok ezzel kapcsolatban. Kezdem azt látni, hogy sokkal többeket érint ez a téma, mint hisszük mi, egészséggel és szépséggel foglalkozó szakemberek. És akkor ezen a ponton el kell ismernünk, hogy sokkal mélyebbre is kell ásnunk az edzésterveknél és a táplálkozás 12 alapszabályánál meg mintaétrendeknél, hiszen hiába érti és tudja valaki, hogy mit kéne és hogyan kéne tenni, ha az érzelmei másfelé irányítják.



Ahogy a Nagy Megújuló Programokban is leírtam: a táplálkozást sok mindenre használhatjuk még túl azon, hogy táplálékhoz jussunk és túléljünk 🙂 Ugyanis különböző érzelmekhez is juthatunk általuk, és én most a leggyakoribbról szeretnék Nektek, Neked írni: a megnyugvásról.

(Vigyázat! A poszt hosszú :))


A sokféle szerep és teendő, amik behálózzák az életünket nagyon leterhelik az idegrendszerünket, a lelkünket és a testünket is. Azt mondjuk, hogy “nyomás alatt vagyunk” vagy “sok nyomja a vállunkat” – és néha szinte tényleg fizikai nyomást érzünk. Mások “fullasztónak” tartják az életüket, vagy annak egy-egy szegmensét (pl. a munkát vagy a párkapcsolatot) és szinte szószerint egy nagy légvételre vágynak.

Biztos vagyok benne, hogy legbelül Te is tudod, hogy hosszútávon rendbe tenni ezeket a dolgokat sok önismereti munkával, kitartással meg minden egyébbel jár, viszont (ahogy azt érezzük is) rövidtávon is megoldást kell találnunk ezekre a nyomasztó érzésekre, ez pedig nem más, mint a 
 

STRESSZKEZELÉS ÉS AZ ELMÉLYÜLÉS.


A kettőt azért veszem külön, mert a stresszkezelés (pl. a sport, a tánc, a túrázás vagy csak egy nagy séta) vihet elmélyült állapotba, de nem feltétlen jelent egyet vele – viszont előny, ha kifejezett fizikai fáradtsággal jár! (Óriási hiba a 21. századi életmódunkban, hogy míg az idegrendszerünk hihetetlen sok ingerrel találkozik, és estére “kipurcan”, addig a testünk szinte el sem fárad – így pedig a harmónia megborul és a minőségi pihenés sem jöhet létre!)

Az elmélyülés viszont egész más tészta: ez lehet az az állapot, ahol a legtisztább, valódi Önmagunk hangját halljuk, ami pontosan tudja a feladatokat és a megoldásokat, de oly mértékben elnyomjuk, hogy szinte már alig vagyunk kapcsolatba vele. De nem feltétlen kell ennyire spirituális értelmet adni a meditációnak: néha egyszerűen jó elengedni a napi stresszt, elvárásokat, mint mikor este levetkőzünk és lezuhanyzunk: máris frissebbnek érezzük magunkat!  Egyes keleti tanításokban ezt az állapotot a “majomelme kikapcsolásának” nevezik – magyarán az agyalás abbahagyásának. 
 

Az agyalás abbahagyása. 
És ez az, amit sokan CSAK az evés által élnek meg.


Észrevettem például, hogy rengeteg vezető beosztású női vendégemnél visszatérő minta az esti nassolás: egy csomag ropi vagy keksz, és egy jó film vagy könyv – a kis napi “nyugalomszigete“, mely lehetővé teszi, hogy a fent elengedős-felengedős érzet létrejöjjön, a 12-16 órás munka letételével és/vagy a gyerek(ek) elalvásával. Hozzáteszem, hogy tökéletesen megértem, mert erre a kis kikapcsolásra nagyon is szükségünk van és a legegyszerűbb és “legális” módja, hogy hozzájussunk, az az evés. Azért írom, hogy “legális”, mert még ma is sok családban furán néznek a tornázni vagy meditálni elvonuló családanyákra, de az is érthető, hogy estére a kimerültségtől ennyire futja fizikailag és lelkileg. 



A kikapcsolásnak pedig több módja is létezik, és most ezekre hoznék néhány példát, de hangsúlyoznám, hogy az első lépés, hogy felismerjük a problémát, hogy ki tudjuk jelenteni: “a kikapcsolásra hajlamos vagyok az evést használni, ami viszont nem jó megoldás.” Ezután jöhet, hogy észrevesszük ezeket a szituációkat, és választunk helyette valami más megoldási technikát:


– Séta vagy kirándulás:

ha azt vesszük alapul, hogy a “majom-elménk” zakatolása (vagyis agyalás) az, amit le kell néha állítanunk, akkor jó megoldás, ha néha olyan szép és új ingereket adunk az agynak, amitől autmatikusan leáll az agyalás. Most júliusban a kisfiammal a Balatonnál, egy hintaágyban ülve, pár méterre a szőlőtőkéktől ülve döbbentem rá, hogy mennyire jó így csak belefeledkezni a pillanatba és gyönyörködni a látványba – és leállítva hagyni a folyamatos problémamegoldó-funkciót.


– Mini meditáció a nap folyamán:

akár pár perces meditációkkal is tarkíthatjuk a napunkat, de elalvás előtt semmiképp ne zakatoljunk tovább. Én magam a következőt szoktam alkalmazni: amikor túl sok van rajtam, szinte ki sem látok a tennivalókból, elképzelem, hogy mint a hagyma rétegeit fejtem le magamról az elvárásokat, a bűntudatot, a félelmeket, a nagyratörő vágyakat, stb. és végül maradok én, aki az, aki, és ott tart ahol tart, és ez így van jól. 🙂 Nagyon megnyugtató és megtisztító ez az érzés, és egész más így aludni, próbáld ki!


– Szex:

az egyik Szex és New York részben azt fejtegeti Carrie, hogy egy szex-függő pasijának ő valószínűleg olyan, mint egy túlevéstől szenvedőnek egy zacskó chips. Nos, igen, mára tudjuk, hogy a bulimiásokat pl. kifejezetten jellemzi a szexuális-partnerek gyakori váltogatása, és hogy a mechanizmus hasonló: az evés adta íz-orgia és a szex hasonlóképpen segít a kikapcsolásban, a problémákról való elfeledkezésben! Nos, nem arra akarlak buzdítani, hogy térjünk rá erre az útra :)) viszont a (tényleg minőségi!) szex nem véletlen egy népszerű “módszer” – tökéletesen megtestesíti a kikapcsolást, a pillanatba való belefeledkezést!

– Használd az ételt jutalomként vagy kikapcsolásként – de nem mindegy, hogy MIT!

Ha az esti édes falatokról nem tudsz lemondani, akkor eleinte ezt is elfogadhatjuk: azonban a kakaóport és kekszeket dugd el a szekrény hátsó felébe! Használj helyette kifejezetten esti étkezésre ajánlott, krémesen finom csokis vagy epres fehérje turmixot (pl. a Creamy Cocktailt), ami ráadásul az izomzat megtartásában és az anyagcsere serkentésben is segít! Egyáltalán nem mindegy, hogy egy zacskó keksszel 50-60 gr (plusz) szénhidrátot és 0 fehérjét viszel be (meg egy csomó adalék anyagot), vagy az édes ízzel egyúttal biztosítottad az éjszakai fehérje adagod és mindössze 2-3 gr plusz szénhidrát adagot vittél be.



Az étkezés és lélek kapcsolatát a Nagy Megújuló Programokban is kifejtem – ha úgy érzed, szeretnéd letisztázni az étkezés alapokat (3 napos minta étrenddel) és kellene 3 konkrét edzésterv, valamint használható megoldási technikák az evés-lélek okozta kavalkádhoz: válaszd a 4 hetes Nagy Megújuló Program e-bookomat! 🙂



Ne feledd, hogy a 2017 nyárvégi játék még tart! Ezzel most visszanyerheted az e-book és a vásárolt termékek árát is, ha igazán ügyesen csinálod végig a 4-8 hetes programokat! Részletek a zárt VIP-csoportunkban! 🙂


Szép napot Neked, kérdésekkel keress bátran válasz e-mailben! 🙂

Blanka

 

Tetszett a cikk? Ajánld a barátaidnak is! :)

Szép napot Neked: Blanka

A 2017-es nyaralásodra végre a fittebb, karcsúbb, magabiztosabb Önmagadat vinnéd? Válaszd ki Te, hogyan segíthetek Neked ebben! 

Már edzettél velem vagy rendeltél tőlem? Akkor várlak szeretettel a V.I.P infókkal, tervekkel, tippekkel teli zárt csoporunkba! >> tovább a zárt VIP csoportunkhoz

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!